”Jag känner mig heltrygg med People & Solutions”
När Emilia Lundgren, som driver frisörsalongen StudioLine i Östervåla, bestämde sig för att använda modern IT-teknik för att bättre serva sina kunder, föll valet av samarbetspartner på People & Solutions.
– Jag är verkligen jättenöjd! De lyssnar på mina önskemål och kommer alltid med snabba lösningar på alla idéer jag kastar fram, säger Östervålaföretagaren som genom det nya arbetssättet är en banbrytare i sin bransch.
Emilia Lundgren, som sedan 2017 i egen regi driver frisörsalongen StudioLine, beskriver sig själv som en utpräglad entreprenör.
– Jag är företagare i själ och hjärta, det snurrar hela tiden nya tankar i huvudet om utveckling och förbättringar, berättar 33-åringen som senaste tiden lagt mycket möda på att arbeta fram nya kundrutiner grundade på modern IT-teknik.
Östervålaföretagaren, som har fem anställda, drivs framför allt av att ge sina kunder tid och service – och i den andan föddes idén om att ta hjälp av modern IT-teknik för att erbjuda ytterligare flexibilitet och valfrihet. I slutet av fjolåret bestämde hon sig, i samarbete med Almi, för att göra allvar av planerna, men för att implementera ett nytt arbetssätt behövde hon också gedigen teknisk hjälp. Där kom People & Solutions in i bilden – vilket skedde vid ett inledande möte i januari.
– Jag upplevde direkt att People & Solutions tog mig på allvar, att jag inte bara var en i mängden, berättar hon.
I People & Solutions uppdrag ingick först och främst att designa och starta upp en hemsida utrustad med en rad nödvändiga funktioner, vilket skett under vintern och våren. En annan viktig del har varit utbildning.
– Jag har fått lära mig vad alla konstiga förkortningar betyder, men framför allt att uppdatera och redigera hemsidan. Och det känns skönt att hela tiden ha dem att vända sig till när det behövs, upplyser Emilia Lundgren.
Det nya arbetssättet innebär i grunden att skräddarsy hårvård och hårvårdsprodukter, där kunden sedan i lugn och ro kan ta del av information samt beställa produkter och behandlingar utan att ens behöva ta sig till salongen. Där kunden istället använder smartphone, läsplatta eller dator.
– Först av allt skickar kunden in ett hårtest till oss. Efter analys följer ett digitalt möte, där vi ger individuell rekommendation och ger förslag på lämpliga hårvårdsprodukter som shampo, balsam, styling, färger och passande behandlingar. Tanken är också att kunna erbjuda prenumerationer och påminnelser på samma sätt, förklarar Emilia Lundgren som är spänd på hur den nya servicen kommer att tas emot bland salongens kunder.
– Förhoppningen är också att fler kunder utifrån ska få upp ögonen för oss.
Lanseringen av det nya sättet att serva StudioLines kunder sker nu under våren.
Text och foto: Johan Eriksson